Znowu temperatura spadła poniżej zera. Jak przetrwać okres zimowy bez infekcji radzi Jakub Czaja, dietetyk i sportowiec.

Podczas pierwszej edycji TTIDH była bardzo duża rotacja zawodników. Powód – infekcje i kontuzje. Dlatego w okresie zimowym trzeba zwrócić szczególną uwagę na dwie sprawy. Po pierwsze, po każdym treningu w miarę szybko uzupełniać węglowodany. Podczas wysiłku wydzielane są większe ilości kortyzolu, hormonu który po zakończonym wysiłku obniża naszą odporność. Podaż węglowodanów nie tylko uzupełnia szybko glikogen mięśniowy, ale również powoduje, że poziom kortyzolu szybko się obniża, co wspomaga naszą odporność.

Druga sprawa, to dbanie o dostarczanie odpowiedniej ilości białka i substancji antyoksydacyjnych szczególnie po mocnych jednostkach treningowych. Białko będzie uzupełniało poziom aminokwasów, w szczególności glutaminy, które odżywiają nasz układ odpornościowy, a substancje antyoksydacyjne będą zmniejszały ilość wolnych rodników, które to z kolei negatywnie wpływają na naszą odporność. Wspomniany wcześniej koktajl regeneracyjny, jeżeli oprzemy o bazę mleczną lub serwatkę dostarczy tych trzy kluczowych składników w jednym napoju, a dodatkowo odpowiednio nas nawodni. Prawidłowe nawodnienie również wskazuje się jako czynnik wspierający odporność.